Spis treści
Zwroty towarów to nieodłączny element zakupów, zarówno tych on-line, jak i robionych w sklepach stacjonarnych. Wymogi dotyczące zwrotów różnią się w zależności od polityki danego sprzedawcy, typu produktu oraz sposobu jego nabycia. Kiedy można zwrócić towar? Jak go zapakować do zwrotu? Czy wymagane jest oryginalne opakowanie? O czym pamiętać, decydując się na zwrot towaru bez kartonu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule!
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny nie jest gwarantowane ustawowo. To, czy będziesz mieć możliwość oddania nieprzemyślanego zakupu czy np. nietrafionego prezentu, zależy od polityki konkretnego sklepu. Warto więc zapytać o to wcześniej, w ten sposób unikniesz niemiłych niespodzianek. Wiele sklepów stacjonarnych oferuje możliwość zwrotu towaru w określonym terminie, zazwyczaj od 14 do 30 dni, pod warunkiem, że produkt nie nosi śladów używania, a klient posiada paragon. W przeciwieństwie do prawa zwrotu towaru bez podania przyczyny, które zależy od konkretnego sklepu, jako klientowi zawsze przysługuje Ci prawo do reklamacji towaru wadliwego zgodnie z ustawą o rękojmi. Reklamację taką sklep ma obowiązek rozpatrzyć w ciągu 14 dni.
Czy trzeba mieć oryginalne opakowanie do reklamacji w sklepie stacjonarnym?
Zgodnie z obowiązującym prawem, oryginalne opakowanie producenta nie jest wymagane przy złożeniu reklamacji zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym. Oczywiście w wielu przypadkach jego posiadanie może ułatwić i przyspieszyć ten proces. Niemniej sklep nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji z powodu braku oryginalnego pudełka. Może jedynie wymagać odpowiedniego zabezpieczenia produktu podczas transportu do sklepu. Opakowanie zastępcze musi być dostosowane do typu zwracanego towaru – delikatne przedmioty będą wymagały solidniejszego zabezpieczenia. Przepakowanie towaru w nowy karton lub inną solidną osłonę pozwoli uniknąć uszkodzeń, które mogłyby negatywnie wpłynąć na decyzję sklepu o przyjęciu reklamacji. Procedura pakowania towaru w takim wypadku powinna więc obejmować wykorzystanie m.in. tektury falistej, folii bąbelkowej czy papieru pakowego.
Zobacz: Folia bąbelkowa 0,2m/50m 5 szt.
Zwrot towaru w sklepie internetowym
Zakupy w sklepie internetowym dają konsumentom prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych (nie roboczych!) od momentu otrzymania przesyłki. Wynika to z przepisów o ochronie praw konsumenta, które obejmują klientów dokonujących zakupów na odległość. W tym czasie możesz odstąpić od umowy, a sprzedawca musi zwrócić Ci pieniądze (warunek: towar w nienaruszonym stanie!). Podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, jeśli otrzymany produkt jest wadliwy, przysługuje Ci oczywiście prawo do reklamacji. Nie zapomnij, że zwracany do sklepu internetowego towar powinien być odpowiednio zapakowany, by nie uległ uszkodzeniu podczas transportu. Napiszemy o tym w dalszej części artykułu.
Czy można odesłać towar bez oryginalnego opakowania?
Tak jak w wypadku reklamacji w sklepie stacjonarnym, do zwrotu produktu zakupionego drogą internetową opakowanie oryginalne nie jest wymagane. Mowa tu zarówno o zwrocie bez podania przyczyny, jak i o reklamacji. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku zwrotu nowego produktu w ramach przysługujących 14 dni, brak opakowania producenta utrudni sklepowi jego ponowną sprzedaż. Dlatego też sprzedawca może chcieć pomniejszenia zwracanej kwoty zwłaszcza, jeśli ma ono istotny wpływ na wartość towaru.
Jak zapakować zwracany towar do wysyłki?
Część towarów wysyłanych jest w kartonach. Jeśli nie zniszczyłeś pudełka, w którym dostarczono do Ciebie przesyłkę, wystarczy tylko ponownie je zakleić solidną taśmą pakową, usunąć stare etykiety wysyłkowe oraz oznaczyć paczkę nowymi danymi adresowymi. W innym wypadku musisz przygotować dostosowany do wielkości produktu karton zastępczy. Pamiętaj, by w jego wnętrzu umieścić wypełniacze, np. folię bąbelkową, papier kraftowy czy popularny skropak. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko uszkodzeń, a zwrot zostanie bez problemu przyjęty przez sprzedawcę. Przy odsyłaniu produktów delikatnych warto wykorzystać też specjalne etykiety samoprzylepne (np. „Uwaga! Szkło”, „Nie rzucać” itp.).
Zwrot towaru bez kartonu?
Choć kartony to popularne opakowania wysyłkowe, wiele towarów możesz wysyłać bez ich użycia. Przy zwrocie mniejszych, lżejszych produktów doskonale sprawdzają się koperty bąbelkowe, które chronią zawartość przed uszkodzeniami mechanicznymi i wilgocią. Idealnym rozwiązaniem do wysyłki tekstyliów czy innych miękkich, niewymagających dodatkowej ochrony np. przed stłuczeniem przedmiotów są wytrzymałe i odporne na wilgoć foliopaki. Pakowanie towarów za ich pomocą jest szybkie i nieskomplikowane, a dzięki temu, że zajmują mniej miejsca od kartonów, ich wysyłka będzie mniej kosztowna.
Niezależnie od tego, czy zwracasz towar do sklepu stacjonarnego czy internetowego, staranne zapakowanie produktów pozwoli Ci na szybkie i efektywne załatwienie związanych z tym formalności – może zwiększyć prawdopodobieństwo bezproblemowego przyjęcia zwrotu. Doskonałą ochronę zwracanemu towarowi zapewnią materiały pakowe od Opak System. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty!
Zobacz również
#Taśmy brązowe, #Taśmy klejące szerokie, #Taśmy przeźroczyste, #Taśmy przeźroczyste szerokie, #Hurtownia opakowań Bydgoszcz, #Hurtownia opakowań Katowice, #Hurtownia opakowań Ruda Śląska, #Skropak, #Taśmy papierowe, #Taśmy akrylowe, #Tektura falista, #Folia bąbelkowa dwuwarstwowa, #Wypełniacze