Sezon świąteczny i związany z nim szał zakupowy, to wyjątkowo intensywny okres dla sprzedawców internetowych. Spodziewając się tzw. peaku sprzedażowego, a więc większego popytu na sprzedawane produkty, należy zawczasu zabrać się za usprawnienie pracy w magazynie.
Dzięki temu magazyn w dni świąteczne będzie funkcjonował niezawodnie, a klienci docenią bezbłędną realizację zamówień i szybkie dotarcie przesyłki w święta.
Podpowiadamy jak powinna wyglądać organizacja pracy w magazynie w tym czasie.
Jak zorganizować magazyn e-commerce w sezonie świątecznym?
Spis treści
Zobacz: Taśma pakowa "Skarpetka" 48x60y
1. Przydziel pracownikom magazynu do obsługi e-commerce określone funkcje
Jeśli w magazynie realizowanych jest do 50 zamówień dziennie, a jego zespół liczy do pięciu osób, każde z zamówień może być kompletowane oddzielnie, a pracownicy nie muszą mieć przydzielonych konkretnych funkcji i mogą pełnić różne obowiązki w zależności od aktualnych potrzeb.
W przypadku, gdy liczba zamówień zwiększy się, kompletacja powinna dotyczyć serii zamówień. Aby było to wykonalne, członkowie zespołu powinni pełnić już określone funkcje.
2. Zatrudnij dodatkowych pracowników | obsługa zamówień internetowych
Nawet najlepiej zorganizowany magazyn w szczycie zamówień nie będzie funkcjonował sprawnie i wydajnie, jeśli nie zadbasz w tym czasie o odpowiednią liczbę pracowników. Wiele przedsiębiorstw, nie tylko zresztą tych należących do branży e-commerce, w okresie okołoświątecznym decyduje się na usprawnienie pracy w magazynie zatrudniając dodatkowych pracowników na zlecenie.
Aby magazyn w dni świąteczne działał sprawnie, powinni być to pracownicy posiadający doświadczenie, na przyuczenie się w tak gorącym okresie nie będzie wystarczająco dużo czasu.
3. Analizuj spływające zamówienia | stanowisko do pakowania przesyłek
Planowanie pracy i procesy magazynowe możesz usprawnić dzięki odpowiednio przeprowadzonej bieżącej analizie spływających zamówień. W sezonie okołoświątecznym częściej niż na co dzień zdarzyć się może, że w wielu zamówieniach powtarzał się będzie ten sam produkt. Jeśli tak właśnie jest, warto je wszystkie przygotować w tym samym momencie.
Pracownik magazynu za jednym razem uda się po większą liczbę sztuk danego produktu, a więc czas kompletowania zamówienia zostanie skrócony a przepustowość magazynu będzie zadowalająca.
4. Ustrukturyzuj przestrzeń w magazynie sklepu internetowego
Omawiając zagadnienie magazyn a szczyty sprzedażowe, należy zwrócić także uwagę na dobre wykorzystanie przestrzeni magazynowej. Dzięki temu strategia magazynowa będzie na wysokim poziomie. Ważne są tu szczególnie takie czynności jak numerowanie produktów oraz zaplanowanie ścieżek logistycznych.
Warto wspomnieć tutaj także o wydzieleniu w magazynie stref: magazynowania, pracy, składowania, przyjęcia dostaw, kompletowania zamówień czy wysyłki. Takie metody zarządzania magazynem sprawią, że praca będzie przebiegać w nim tak jak powinna.
5. Zminimalizuj liczbę błędów podczas pakowania przesyłek
Ograniczenie liczby błędów ważne jest zawsze, a już szczególnie, kiedy przygotowywane są przesyłki w święta. Liczba ta spadnie do minimum, jeśli będziesz prowadzić właściwą kontrolę jakości. Dotyczyć powinna ona każdego istotnego etapu procesu logistycznego.
Mowa tu więc o przyjęciu produktów, ich kompletacji, pakowaniu i wreszcie o wysyłce. Aby kontrola taka była jak najbardziej efektywna, polecamy użycie skanera, za pomocą którego pracownik magazynu zweryfikuje liczbę produktów w chwili pakowania i ich zgodność z zamówieniem.